Fridtjof Aleström takker for seg
Forfatter: Christopher Smerkerud
24. juni 2026
Fridtjof Aleström gir seg med bandy
Tidligere har to rutinerte skikkelser i Ola Edvardsen og Jonas Gaare gitt beskjed om at de gir seg med bandy i Ullevål. Nå har også Fridtjof Aleström tatt valget om å legge ned bandysatsingen.
Aleström debuterte tilbake i 2012, og han fikk med seg en sølvmedalje i Eliteserien i debutsesongen med sine tre kamper som juniorspiller. Han var ikke i kamptroppen til NM-finalen dette året, men spilte World Cup i Sandviken den påfølgende sesongen. Det ble med 16 Ullevålkamper før turen gikk til Sverige og studier kombinert med bandyspill i Djurgården, og det tok hele 5 år og 277 dager før Aleström var tilbake på Bergbanen.
Comebacket kom i serieåpningen til sesongen 2020/2021, og han etablerte seg som en trofast og lojal spiller som ble kjent for grovjobben han gjorde på midtbanen, i en defensiv rolle. Han har alltid lagt ned en stor jobb for å utvikle seg, og med et stort Ullevålhjerte har mannen med draktnummer 16 alltid gitt 100% for Ullevål.
Fridtjof Aleström gir seg med 112 kamper og 8 mål for klubben. En situasjon med tidkrevende jobb og en del skadeproblematikk de siste årene gjør at Aleström legger skøytene på hyllen. Han blir stående med 45 seire, 11 uavgjort og 56 tap for klubben. Hans to mest trofaste lagkamerater over de 14 årene siden debuten har vært Jonas Gaare og Greger Svenn, som begge har spilt 99 av Aleströms kamper for klubben. Også Jonas Tjomsland(95 felles kamper) og Ola Skåre (94 felles kamper) som kommer fra den gylne 95-årgangen har vært lojale medspillere for Fridtjof.
Ullevål takker for innsatsen og ønsker lykke til videre!